Alla inlägg den 26 oktober 2013

Av Hanna Boman - 26 oktober 2013 22:37

Ikväll har vi gjort våran premiärkonsert med Second Voice. Och hur roligt var inte det då, det var ju jätteroligt!

Hela kyrkan var fylld av folk enda uppe på läktaren.

Vi i Second Voice sjöng fyra sånger som vi har övet in sedan vi startade upp kören i september!




Gästartist för kvällen var Robert Åkesson från Örebro!

Han skriver sina sånger själv ochsålde även en skiva också efter konserten, som jag bara inte kunde låta bli att köpa.

Fast än har jag inte lyssnat på den, men kommer ju garanterat göra så småningom!




     



 



 

Skivan; "i Din hand"




 













Av Hanna Boman - 26 oktober 2013 13:18

Jamen visst har det varit en bra och intressant bibelfrukost idag. Det startar ju då förstås med att man äter frukost som är framdukat med mycket goda pålägg och juicer och yoghurt uch müsli och även olika goda sorters bröd.

Mycket gott alltihop! 


Den här lördagsmorgonen så var det Efesiebrevet som stod på tur att ha studium om.

Riktigt intressant, som får mig att läsa även detta brevet i bibeln. Fast det känns väl som jag ligger lite efter i vad jag har lovat och tänkt mig läsa för olika böcker i bibeln.

Hehe, vill ni veta vilka böckerna är?

Romarbrevet & Johannesevangeliet & Filipperbrevet & Efesiebrevet.


Så nu blir det väl till att börja läsa då kanske, eller?

Nja, jag får väl se hur det kommer att gå. Men någon gång så kommer jag väl igenom dessa böckerna åtminstone, hehe!



Efesierbrevet

Skrivet i Rom av Paulus. Ett av fängelsebreven. De andra är Kolosserbrevet och Filipperbrevet. Skriven år 60 e.Kr

Till församlingen i Efesos. Efesos låg i Mindre Asien, nuvarande Turkiet. Var en stor handelsstad. Ändstation för den asiatiska karavanvägen. Var även brohuvud mellan öst och väst. Efesos var framförallt känt för sitt Artemistelempel och för sin silversmedskonst. Templet var ett av värdens sju underverk. Paulus bildade församlingen på en av sina missionsresor. Under ett av Paulus besök uppstod Ett stort upplopp på grund av det som hände i staden som hände i staden genom Paulus förkunnelse. Många kom till tro på Jesus.

Apg 19:21-27


Vad som kännertecknar detta brev, trots fångenskap är framtidstro, glädje och tillit.

I Efesierbrevet är det ord som ofta förekommer i är: "I Kristus" (89 gånger)

Tema i brevet är: Kristus och församlingen

Vår ställning i Kristus  Kapitel 1-3 (vila)

2. Vår vandring med Kristus Kapitel 4-5 (vandra)

3. Vår kamp med Kristus  Kapitel 6 (vinna)


Olika bilder på församlingen. (stycken)

Kända bilder i Efesierbrevet är:

Ef 2:9-10 "Frälsning utan gärningar"

Ef 5:21 - 6-9 "Den kristna församlingen"

Ef 6 "Den kristnes vapenrustning"


Frågor:

Vad säger brevet oss idag?

Brevets syn på den kristna familjen då och nu. Vad kan vi lära oss? Hur stämmer denna syn på församlingen idag?

Lovsången i brevet. Vad kan det lära oss?

Reflektera över den andliga vapenrustningen.



TACK för en fin och intressant morgon! 






 

Presentation


Hej!
Jag heter Hanna och bor i centrala Karlskrona. Hoppas att ni kommer att få en trevlig läsning i min blogg, VÄLKOMNA!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards