Alla inlägg under februari 2019

Av Hanna Boman - 28 februari 2019 22:42

Återigen en kväll i Alphans tecken!
Där vi till en början blev serverade crepes med köttfärsfyllning & sallad.
Efter att vi hade ätit klart så delade vi in oss i våra grupper Alpha 1 & Alpha 2 & Att våga stanna.
Fast i Alpha 1 & Alpha 2 så slogs dem ihop till en grupp idag.
Och vi i Att våga stanna pratade om Kärlekens Apostel Johannes levde i och var kärleken. Kärleken till Jesus bjöd honom att bli hans efterföljare, att bli pastor i Efesos, att dkriva ett evengelium, 3 brev och slutligen Uppenbarelseboken, där ett av huvudskapen i apokryfen om framtiden och evigheten lyfter fram orden om kärleken till den förssamling om kärleken till den församling där han blir pastor: Uppenbarelseboken 2:3-7.

Ännu en biblisk bok som jag skulle kunna läsa, precis som en hel del andra böcker.


Får bara se när jag kommer dit!








   













 

Av Hanna Boman - 28 februari 2019 15:08

Och nu så har jag varit till ViktVäktarna igen, då det är torsdag. Som vanligt att jag var där på den andra Workshopen (precis som jag brukar).

Men var någon minut försenad så fick ta det där med vägningen efteråt, vilket funkade bra det också...

Vad pratades det om idag på Workshopen då?


Jomen visst, det pratades om:

"Hungrig? Ät regelbundet?"


När du är hungrig är du hungrig, eller? Inte alltid. Vi skiljer på två typer av hunger. Den lustfyllda

hungern påverkas av yttre signaler, t ex att du ser eller känner doften av något du gillar. Men när 

du är verkligt hungrig är det fysiska signaler som din kropp sänder ut. Din mage knorrar, din energi dippar

och kanske får du huvudvärk. Signalerna blir starkarreju längre tid det går. 

Allt som kan stilla hungernlockar.

Att planera dina måltider så att du äter så att du äter med jämna mellanrum kan hjälpa 

dig att hantera verklig hunger. För vad händer om du inte ätit på flera timmar och nästa måltid

inte är planerad? Du äter något som finns tillgängligt även om du inte ville ha just det.


Att äta regelundet kan hjälpa dig att hålla dig på rätt köl, göra det lättare att motstå yttre signaler

och underlätta att hålla hålla dig till din SmartPoints-budget!



Men ojojoj, vad talade den "usla" vågen om idag då jag ställde mig på den?

Jaop, för nu verkar den inte vilja visa några MINUS längre!

Med tanke på att den visade 67,0 kg som resulterade i +0,2 kg.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Av Hanna Boman - 27 februari 2019 18:03

Nu imorse så var jag upp lite tidigare än sist för att ringa till dem på Hälsohuset, men inte riktigt så tidigt som jag hade velat eller tänkt mig. Utan det blev strax efter klockan 7:30, men då tutade det upptaget istället för att komma till en röst. Jag höll väl på att ringa fram till klockan nio, sen gav jag upp typ.

Men en timme senare så "provringde" jag igen, och då som först kom jag fram där rösten sa: "vi ringer upp dig klockan 11".

 

 

 


Och jag tror att det var "samma" sjuksköterska som ringde mig i måndags också, så jag fick en "akuttid" och var där nere klockan 12:30.

Jag fick då träffa en läkare, som tryckte och klämde på både underarmen o handen. Men hade ju inte ett dugg ont uppe på underarmen, utan där jag hade ont var ju bara på knogarna och däremellan.

Sen frågade han mig om jag skulle vilja få det röntgat, även om nu inte han kan tro att det är något brutet.

Så nu skickade han en remiss till röntgen, som då gör att jag kommer få se om det är något skadat inne i handen.

Neej, nu är det inte så att de i så fall kommer bräcka upp o laga. Om det skulle vara en fraktur, så tar ju det sex veckor innan det är läkt.

Och nu så tror han i så fall bara att det kommer kunna ta sex veckor till innan svullnaden är helt borta, och jag kan använda handen igen utan att det gör ont....för det gör det fortfarande emellanåt!


JA, nu känns det bra att jag äntligen kontaktade och fick få det sett av en läkare!

 

 


#hälsohuset  #premiärbesök

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Av Hanna Boman - 26 februari 2019 17:27

Ojaa, för allra första gången idag så blev det äntligen en fikaträff för Birgun och mig i år.

Det lilla roliga var ju faktiskt att jag igårkväll tänkte skicka ett sms till henne och tala om "att jag kommer".

Men det blev liksom inte av, utan då bestämde jag mig för att sms:a henne imorse...vilket jag glömde bort i all hast.
Så det blev att jag bara kom ut till klockan 14, som en liten "surprise"!

Men vi fick en trevlig stund tillsammans, som vanligt. Kerstin satte sig hos oss också, så vi blev tre stycken som fikade ihop.

#3kopparkaffemedmjölk
#2trekantsmackor
#lattekaka




TACK Birgun & Kerstin för idag!


  








 














 

Av Hanna Boman - 25 februari 2019 21:32

Den här dagen har det varit och är ju fortfarande GRAPEFRUKTENS DAG, återigen

bland dessa TEMADAGAR!

Och hur många av er har just idag ätit en GRAPEFRUKT då?

Hm, jag har inte gjort det och är väl inte den som köper hem en

grapefrukt heller...även om det kan vara gott!

Så det kanske kommer kunna bli nu nån gång framöver!




#grapefruktensdag2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     

Av Hanna Boman - 25 februari 2019 16:47

Idag efter 6 veckor så tog jag mitt egna förnuft till fånga och kontaktade Hälsohuset!

Och JA, jag trillade för sex veckor sedan som gjorde att jag landade på min vänsterhand (just i den stunden, så kändes det som att varenda ben i handen gick av...)

Under dessa 6 veckorna så har jag haft lite kontakt med en del sjuksyrror som jag känner, där de har sagt att jag inte behöver kontakta vårdcentralen. "Utan det är bara en rejäl stukning..."

Jag har haft och har fortfarande ont i handen, kan inte knyta den ordentligt utan att det gör ont!

Sedan nu den sista tiden har jag funderat o tänkt att lyfta luren för att ringa själv, vilket jag ju då gjorde idag för att jag vill att någon tittar på handen.

Men eftersom jag inte ringde tillräckligt tidigt, utan klockan 09:30 så fanns det inte några akuttider kvar idag då sjuksköterskan ringde mig efter klockan 11.


Så då rådde hon mig att ringa en anna dag i veckan o göra det tidigare också till på köpet!


Jag har ju annars alltid tagit mig och varit listad hos Trossö Vårdcentral, men bytte till Hälsohuset i december!



#hälsohuset 











     









     

Av Hanna Boman - 24 februari 2019 18:11

Idag tog jag mig ner till Pingstkyrkan för att vara med om "Glimtar från vinterläger"!
Vid varje sportlov så anordnas det vinterläger till Trysil, men den här gången blev det till Sälen istället!

Ooh, nu vet inte jag exakt hur många ungdomar som var med på lägret i år...men jag kan lova att det var en hel skock av ungdomar & ledare som tog sig upp på estraden/scenen (vet inte riktigt vad man kallar det...)
Sen var det nog i alla fall 8 ledare också, som var med!
Det var väldigt kul o höra hur de hade haft det under veckan, 2 killar var framme o berättade hur EN dag såg ut från tidig morgon till sen kväll.
Och den berättelsen var fantastiskt rolig att lyssna till!
Efter att berättelsen var klar, så sa de bara: "REAPEAT"!


Pernilla Bergstöm predikade idag om "IDENTITET I KRISTUS", och det var vad hela vintrerlägret handlade om!



TACK Pernilla!

  






 





 








 

Pernilla Bergström

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Kyrkkaffe nere i caféet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Av Hanna Boman - 24 februari 2019 15:52

~~~Oups, något krux blev det minsann igår då jag skulle uppdatera gårdagens deltävling i Melodifestivalen.

Så därför får det bli nu såhär dagen efter istället!~~~



Igårkväll så var det sista deltävlingen som gick av stapeln av Melodifestivalen, och ska jag vara ärlig så tyckte jag att det var bra bidrag jäms över faktiskt. Sen var det väl en del bidrag som var mindre bra, men så är det väl nästan alltid oavsett!






 

Eric Saade & Marika Carlsson & Sarah Dawn Finer & Kadjo Akolor

 

 

 

 

 

 

Startordningen för kvällen:

 

  • Pagan Fury - Stormbringer
  • Anton Hagman - Känner dig
  • Lisa Ajax - Torn (kom till Andra chansen i Nyköping)
  • Arvingarna - I do (kom till Andra chansen i Nyköping)
  • Bishara Morad - On My Own (direkt till Finalen)
  • Ann-Louise Hanson - Kärleken finns kvar
  • John Lundvik - Too Late For Love (direkt till Finalen)

 

 

#melodifestivalen2019

 

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Presentation


Hej!
Jag heter Hanna och bor i centrala Karlskrona. Hoppas att ni kommer att få en trevlig läsning i min blogg, VÄLKOMNA!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards