Alla inlägg under april 2015

Av Hanna Boman - 30 april 2015 22:54

Nu ikväll så har vi äntligen fått sjunga in våren, och det var ju förstås ett vanligt "valborgsmässoväder"...med regn och kalla vindar. Fast så värst kallt var det ju inte ändå, för man hade ju tagit på sig sin vinterjacka för att slippa frysa och ett par vantar fick ju också följa med.

Som alltid så var det ju då Valborgsmässofirande ute på Olsängsgården, och som vanligt trevligt!

Manskören sjöng ju en hel del av de däringa vårsångerna som brukar sjungas till första maj, vilket lät riktigt bra!


Även Jämjö Musikkår spelade och tutade lite också, precis som vanligt!


Årets vårtalare var Christer Söderholm.





 








 




 

Manskören

under ledning av Bengt Bergman




 

Christer Söderholm



 

Jämjö Musikkår (framgooglad bild)




Självklart så var det ju även fikaservering & grillad korv & glass (jag var den som fick stå och sälja glass, fast inte så många som ville ha någon glass bara).




 

Mitt fika efter

korv med bröd















Av Hanna Boman - 28 april 2015 23:55

Jomen så har det ju varit sångövning ikväll också som vanligt med Second Voice på tisdagkvällarna.

Nu dessa sista veckorna efter påsk så har vi övat och haft oss på sånger till nu på söndag då vi åker på Körresa till Kalmar och Pingstkyrkan där.

Och hur många sånger ska vi sjunga då? Jomen, det lär ju bli tio stycken ifrån vår repetuar. Dessa sångerna blir det i alla fall: 19 & 1 & 16 & 18 & 12 & 21 & 2 & 17 & 14 & 20.

Så dessa sångerna har vi ju sjungit sedan kören sattes igång i september 2013.

Inte alla, men en del av dem har vi sjungit sedan dess och kan väl sjunga i sönmen snart också.

Sen så slår det väl heller aldrig fel heller, utan att jag på vägen hem efter en körövning nynnar på en eller annan sång i huvudet. Hehe, gör även nu när jag skriver detta! 


Och jag ser framemot att få ut och åka på söndag och sjunga på ett "nytt" ställe, kommer bli jätteroligt! 










 









Av Hanna Boman - 28 april 2015 22:48

Jahaja, det var ju raskt marscherat...med tre dagars mellanrum med Viktväktarna och vägning. För jag var ju där senast i fredags, men det finns ju en och annan anledning till det också. Först så hade väl jag egentligen tänkt att ta mig dit på fredag nu 1 maj, men då är det bara Drop-in och bara för att väga sig.

Mina tankar igårkväll var väl: "Klarar jag mig med bara vägning, eller behöver jag mötet också?"

Sen så kände jag att "Jag behöver ju mötet och få träffa lite andra personer i samma sits typ!"

Så jag tog mig dit idag till 16:30-klassen och det var relativt lång kö då jag kom. Min "lilla" tanke där vara väl bara: "Mmm, jag visste väl det..."  


Nope, nu så ska jag väl återgå till väsentligheterna och tala om vad dagens eller denna veckans möte handlade om!

Hehe, det pratadas ju om att äta eller fika ute på fik och restauranger då förstås.


Tre tips för lyckat uteätande

För att lyckas på lång sikt ska du anpassa programmet efter dig. Vill du äta på restaurang, fika på café eller på andra sätt äta utanför hemmet kan du göra det.


ett

Bestäm dig för vad som är viktigt för dig att äta och dricka.


två

Ta reda på ProPoints värdena i förväg så att du vet hur mycket av din budget som går åt.


tre

Planera för vilka val du ska göra under resten av dagens måltider för att få ihop din budget.


Men vad visade den däringa vågen då jag ställde mig på den? Jodå, den var väl snäll...eller? Äsch då, jag ska väl för sjutton inte klaga så hejdlöst mycket va? Eftersom jag fortfarande ligger under min MÅLVIKT som ligger på 60 kg.

Förvisso var det ju ett litet plus idag, men inget att tjura och gräma sig över.

Med andra ord så visade vågen 58,7 kg som då resulterade i +0,2 kg.

Alltså hur är det egentligen? Nu när jag ska stå stilla på en och samma vikt hela tiden för att jag har gått i MÅL och då blivit GULDMEDLEM. Jomen visst är det väl så va?

I fredags så var det Stina som sjöng: "Opp å ner, ner å opp grisen gal i granens topp..." Men idag var det minsann jag själv som började nynna lite lätt på den och sedan sa jag: "Nästan så man kan sjunga den varje vecka nu...även om det nu inte var något jättestort plus.

Men det kanske kan vara så att jag ska prata lite med Stina om vad jag ska göra för att kunna stå stilla på en och samma vikt, även om det kanske inte gör så jättemycket!



 








 

Av Hanna Boman - 26 april 2015 19:20

Jahaja, idag så traskade jag ner till Pingstkyrkan på gudstjänst igen...det var väldigt vad jag är där ner och springer, hehe!

Nejdå, det är jag väl inte...fast de flesta söndagarna sedan januari så har jag väl varit där nere, än på annat ställe.

(...och detta vara ju bara en liten halvdum parantes) 


Men en fantastiskt fin & bra gudstjänst var det helt klart och hade nog inte velat vara utan den, fast vet man inget...så brukar det ju vara bra ändå vart man än tar sig.

En sånggrupp som hette eller heter Vocalsis och de sjöng så fantastikt bra att nästan hela taket lyft, man blev så berörd av sångerna enda in i hjärtat.




 

Vocalsis





 

Lite kyrkfika

nere i Caféet











 

Av Hanna Boman - 25 april 2015 19:40

Nu under lite halvsena eftermiddagen så har det varit lite Sconesmys här hemma hos mig ihop med Jan & Angelica och Amanda.

Och vi bakade sådana däringa "hemkunskapescones" kan man väl säga, fast tog inte receptet från Hemkunskaps-boken (även om jag nu har en sådan bok här i gömmorna)...utan det blev ifrån "Rutiga kokboken".

Detta kanske ska sägas också, att det här var ett litet iniativ från mig och Amanda...att vi ville ha en sådan här mysig stund ihop med Jan & Angelica som bara egentligen bara bor två steg härifrån mig i alla fall, nja...lite längre är det väl då, ett ellet två stenkast. Jättenära i alla fall och trevligt hade vi.

Men vad drack vi till sconesen då, om inte te...för det är väl ändå ett måste då man ska äta scones!? 





 

Av Hanna Boman - 24 april 2015 17:39

Yes, jag har ju varit hos Viktväktarna idag också...eftersom jag inte varit där tidigare i veckan och jag kan ju aldrig klara mig utan att "bara dissa" en gång, för då skulle jag ju absolut väldigt lätt falla tillbaka. Tja, kanske inte riktigt efter att bara "hoppa" en vecka...fast det här har jag nog skrivit och berättat om tidigare, eller hur?

Så ska nog inte vara så värst "tjatig" om detta gång på gång längre, hehe!

Men vad pratades det om denna gången då? Jodå, det pratades om MÅLoch vad man har för slags MÅL med sin VIKTMINSKNING. Självklart så är det ju inte bara sådana MÅL man har, utan kan ju vara andra MÅL också såklart...men man kan ju ha en del DELMÅL, som att "under den här tiden så ska jag gå ner så pass mycket för att belöna mig med något!"

Men neej, jag hade nog aldrig några speciella DELMÅL under min VIKTNEDGÅNG...om jag ska minnas tillbaka sedan jag satte min fot inne hos Stina & Viktväktarna för första gången (...alldeles strax 4 år sedan).


Jahaja, och vad talade vågen om för mig den här veckan när jag ställde mig på den? Oooh, vad jag blev glad...för den visade ju faktiskt ett minus (fast den kanske inte ska göra det nuförtiden). Idag då vågen visade 58,5 kg så resulterade ju det i -1,0 kg.

Hehe, Stina började sjunga lite lätt; "Opp å ner, ner å opp...grisen gal i granens topp..."

Och det var ju eller är ju för att jag är en som var och varannan vecka går upp & ner i vikt, verkar ju ha väldigt svårt att stå still på en och samma vikt...som jag väl egentligen ska göra nu kanske.

Men och andra sidan är jag nöjd ändå, i vilket fall som helst! 






 

Idag så visade ju appen såhär, då jag skrev in veckans viktresultat  






 

...och såhär ser mina viktresultat ut från vecka till vecka










 

Av Hanna Boman - 24 april 2015 17:16

Jepp, efter mycket om och men den här veckan så tog jag mig till gymmet åtminstone en gång (bättre än inget)...eller hur man nu ska säga? Eeeh, jag kände väl mig inte riktigt sugen på att ta mig dit idag heller egentligen...men vet väl inte riktigt varför ärligt talat.

För träningen gick väl något sånär okej, även om jag nu inte antog mig "utmaningen" och köra efter det där programmet som jag blev "donerad" förra veckan av min sjukgymnast från Habiliteringen och min PT.

Nejmen fråga mig inte varför, eller? Njaa, det var väl lite kanske för att jag inte har fixat mig ett så kallat "gult gummiband"...som jag ska hålla på att dra i. Fast och andra sidan så funkade det ju bra att köra på de "gamla träningsprogrammet", som jag använt mig av sedan i höstas med alla "mina" maskiner.

Hehe, det enda jag "fuskade" med var att jag hoppade att använda hantlarna...men annars så gick det helt okej!






 

Av Hanna Boman - 22 april 2015 22:30

Jamen javisstja, det har ju varit Stickcafé idag i vanlig ordning och då har ju jag fortsatt sticka på min sjal som säkert inte kommer bli färdig den här sidan jul...haha!

Jodå, innan jul ska den väl bli färdig i alla fall...men inte innan sommaren. Sista gången som vi satt i Caféet och stickade idag. Men sen är ju jag sån som inte kan sticka hemma, men när jag kommer dit...då funkar det ju jättebra (ironiskt...hehe, för jag har ju faktiskt ).

Fast en sak som är sanning i alla fall, det är ju att då jag var barn...då "kunde" jag inte sticka hemma, men då jag var hemma hos farmor då hon bodde i Ronneby då gick det ju jättebra. Hehe, anledningen till det var nog för att farmor hon lärde mig att sticka då jag var 10 år och då var det självklart mycket roligare att sitte hemma hos henne och sticka varv efter varv med vanliga hederliga stickor. För nu så stickar jag ju sjal med rundstickor och det har jag ju aldrig nånsin gjort tidigare i mitt liv, men måste göra eftersom man ska öka på maskor i varje varv och innerst inne så är det fantastiskt roligt att vara där också.

Sen så blev det ju fika också, med kaffe & kaka...eftersom det heter ju Stickcafé och då kan man ju inte vara utan fika?




   


 






 

Kaffe & Morotskaka

(nyttig kaka)








 




Presentation


Hej!
Jag heter Hanna och bor i centrala Karlskrona. Hoppas att ni kommer att få en trevlig läsning i min blogg, VÄLKOMNA!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8
9
10 11 12
13
14 15 16 17 18 19
20 21 22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards