Direktlänk till inlägg 12 juli 2019

ViktVäktarna

Av Hanna Boman - 12 juli 2019 16:42

HOPPSAN!


Nu så har ju inte jag varit till ViktVäktarna idag, eftersom det är ju fredag idag så vitt jag vet!

Men jag var ju där igår på eftermiddagen, även om jag först hade tänkt att ta mig dit på morgonen vid nio...men det blir verkligen inte alltid som man tänker! (men då hade jag ju bara tänkt att ta mig dit den tiden för vägning, innnan frukost och sedan komma tillbaka för Workshoppen på eftermiddagen).

Men som sagt så blev det allt-i-allo som det brukar vara, helt enkelt.

Den här veckan så var ju Kristina tillbaka igen, efter en veckas semster och då var det inte bara vägning utan även Workshop.

Så denna vecka pratades det om Skillnad på fett och fett!



Fett är en nödvändig del i en hälsosam kost. Men det finns bättre och sämre val.

Fett kan delas in i två huvudtyper, mättat och omättat.

Omättade fetter behövs bland annat för immunförsvaret, synen och hjärnans funktion. Det hjälper även till 

att skydda hjärtat tack vare nödvändiga omega-3 fettsyror och hjälper kroppen att ta upp 

vitamin AD, och E.

Bra källor är feta fiskar såsom lax och makrill, avokado, nötter, frön, och vissa oljor såsom oliv-, raps-, och solrosolja.

Mättande fetter finns i animaliska produkter såsom kött, smör, ost, och grädde, men också processade livsmedel som t ex chips samt i vissa oljor såsom kokos- och palmolja. Till skillnad mot omättade fetter så behöver kroppen inte mättat fett. För högt intag av detta kan kopplas till vissa cancertyper, stroke och ohälsosamma nivåer av LDL kolesterol i blodet vilket kan öka risken för hjärtsjukdomar.

Tack vare sina hälsofördelar har omättade fetter ett lägre SmartPoints värde medan 1 tsk olivolja 1 SmartPoints medan 1 tsk har 2 SmartPoints.

Att byta ut fett mot omättat fett är fördelaktigt både för din hälsa och din budget.



Ojojoj, men vad visade vågen denna veckan då jag "skuttade" upp på den? Jomen visst, den var ju rysligt snäll denna gången också. Men tanke på att den visade 68,7 kg som resulterade i -0,4 kg.

Oooh, hoppas det kommer gå åt detta hållet nu väldigt många veckor till!












 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanna Boman - Måndag 18 mars 23:12

TEMADAG!   Nja, nu så är väl inte jag riktigt vad jag ska skriva om just den här dagen eftersom jag inte åker buss så värst mycket längre. Men då jag åkte buss, så nog hade man väl sina olika favvochaffisar då man satt/stod och väntade på busse...

Av Hanna Boman - Måndag 18 mars 21:07

#melodifestivalen2024    

Av Hanna Boman - Måndag 18 mars 12:32

Nu så har den första semifinalen gått av stapeln idag av Vi i femman, där det var Musikugglan klass 5A som mötte sin paralellklass så Musikugglan klass 5B där det var lika spännande denna gången om inte lite mer spännande med tanke på semifinal!   ...

Av Hanna Boman - Söndag 17 mars 20:23

#melodifestivalen2024    

Av Hanna Boman - Söndag 17 mars 18:42

Jamen vuílken fantastisk gudstjänst man har varit på den här söndagen, som började med lovsånger tillsammans med lovsångsteamet!   Den här söndagen så hade vi besök, fast det är väl nu lite fel att säga...när han blivit anställd så var det  Sta...

Presentation


Hej!
Jag heter Hanna och bor i centrala Karlskrona. Hoppas att ni kommer att få en trevlig läsning i min blogg, VÄLKOMNA!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8
9
10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards