Direktlänk till inlägg 15 september 2013

Söndagstimmen

Av Hanna Boman - 15 september 2013 19:30

Jaha, och så är även Söndagstimmen igång för den här terminen också.

Jag fick hoppa in som en liten reserv idag för att vedebörande som skulle haft det blev sjuk och då får man ju ställa upp.

Eeeh, jag kom till kyrkan med den sista bussen innan gudstjänsten började och kollade bara i den boken vi läser ur vilken text som var på tur. Inte så jättesvårt precis, hehe!

Fyra barn följde med mig ut idag i alla fall och  på texten jag läste, som blev den här;


"Jag kan se!"


"Jag har en fråga", sa en av Jesu vänner. "Här finns en man som har varit blind sen födseln. Beror det på att hans föräldrar gjorde något elakt?"

"Nej, sa Jesus. "Gud straffar inte folk genom att göra deras barn blinda. Men vet ni - Gud kan använda den här mannens blindhet för att visa sin stora makt."

När han hade sagt det, gick Jesus fram till mannen. Han böjde sig ner. Han spottade på marken. Han gjorde en deg av jord och spott. Och han strök den på den blinde mannens ögon. Det var riktigt kladdigt!

"Gå nu och tvätta dig i ansiktet", sa Jesus till mannen, "så kommer du inte att vara blind längre."

Mannen tvättade sig i ansiktet, precis som Jesus sagt åt honom. Och när han strök bort vattnet och öppnade ögonen - så kunde han se!

"Vi har en fråga", sa de som hade samlats omkring honom. "Är inte du den blinde som brukar sitta och tigga mat?"

"Jo, det är jag", sa mannen som förr var blind.

"Hur kan du se nu då?"

"Jag mötte en man som heter Jesus, och han strök lera i ögonen på mig!"

Folk tyckte det lät fantastiskt. Några började jubla.

Men så var det en annan som började tala: "Ursäkta mig, men jag har också en fråga."

Han som frågade var en man som undervisade folk i religion, och som inte gillade Jesus.

Varför? För att Jesus var en alldeles populär person, och för att han inte alltid tyckte likadant som de andra lärarna.

"Var det Jesus som gjorde det, sa du? Och det hände idag?" frågade läraren.

"Just det", sa mannen.

"Jamen, idag är det ju vilodag - den dag som Gud vilade. På vilodagen får ju ingen arbeta. Men att bota folk, det måste ju kallas arbete, eller hur? Hur kan den här Jesus vara på Guds sida om han bryter mot Guds lag?"

"Det vet jag inte", sa mannen. Men jag kan se!"

"Men det var en elak man som botade dig!" anklagade läraren.

"Vänta lite", frågade en annan. "Hur skulle en elak person kunna göra nåt så bra?"

"Det skulle jag också vilja veta", sa nån.

Och så frågade mannen som förr var blind alla möjliga frågor.

"Var du verkligen blind?"

"Eller var det bara på låtsas?"

"Vem är den där Jesus, förresten?"

Det blev för mycket för mannen som förr var blind.

"Hör på!" ropade han. "Jag vet inte svaren på alla era frågor, men en sak vet jag: Förut var jag blind, men nu kan jag se. Om han inte är sänd av Gud - hur skulle han då kunna göra något sånt?"

Lite senare, när mannen satt ensam, kom Jesus fram till honom.

"Jag vet att du har haft en jobbig dag", sa Jesus, "men jag har faktiskt också en fråga. Tror du att Gud har sänt mig?"

"Ja, det gör jag", sa mannen. Det gör jag verkligen."

Jesus log. "Då har jag inga fler frågor."





       

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanna Boman - Onsdag 27 mars 14:12


När man är som jag var lite igår, då får man ta sig tillbaks till Ortopedtekniska en snabbis även dagen efter! Nä, detta var inte alls bestämt när jag var på plats igår att jag skulle komma tillbaka idag. Men men, jag tog med mig två par skor för l...

Av Hanna Boman - Tisdag 26 mars 23:38

#melodifestivalen2024   ~~Egentligen ett av de bättre bidragen~~ ...

Av Hanna Boman - Tisdag 26 mars 22:18


Idag under eftermiddagen så har jag gjort ett besök på Ortopedtekniska för att kolla ut o göra en beställning på nya skor! När det var väldigt mycket snö i vintras, så ville jag ju förstås ha ett par rejäla vinterskor... men eftersom det nu inte är...

Av Hanna Boman - Måndag 25 mars 20:34

Johodå, idag på självaste våffeldagen så blev det minsann våffelfika på jobbet! Nu så jobbar ju jag alltid "kvällen" (14-18). Så de som var där tidigare fikade de på våfflor innan jag kom, troligen vid lunchtiden. Sen så då vi som var kvar hela e...

Av Hanna Boman - Måndag 25 mars 12:42

TEMADAG!   På dagen idag då är det väl så man måste frossa i våfflor både avigt och rätt va?  För någon annan dag under året så kan man inte äta nån våffla, eller?  Johodå, visst kan man äta våfflor vilken anna dag som helst på året!   Än...

Presentation


Hej!
Jag heter Hanna och bor i centrala Karlskrona. Hoppas att ni kommer att få en trevlig läsning i min blogg, VÄLKOMNA!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7
8
9
10 11 12
13
14 15
16
17 18 19 20 21 22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards