Alla inlägg den 22 augusti 2019

Av Hanna Boman - 22 augusti 2019 19:23

Jahaja, det blev visst en torsdag den här veckan också och då har ju jag i vanlig ordning varit till ViktVäktarna.


Oja, jag var ju där först på morgonen för att bara checka av vågen "innan frukost"...så då var jag där

mellan klockan nio & tio.Fast var ju mer efter halv tio istället.

Och vad vågen visade talar jag ju som vanligt om i slutet av inlägget!

Jag tog mig sedan tillbaka för att vara med på Workshopen under lunchtiden, vilket gick bra förstås (varför skulle det inte göra...)


Gör dig redo för en god natts sömn

 


Fördelarna med att sova gott är många. Bortsett från att sömnen gör dig redo för att få en bra dag så har forskning visat att sömn kan kopplas till bättre immunförsvar, bättre koncentration och bättre humör. Och när du sover för lite, vad händer då? Du känner dig säker trött och kinkig, men att regelbundetsova mindre än sex timmar per natt har även kunnat kopplas till överätning och viktökning.

Även om olika människor behöver olika mängd sömn är rekommendationen att vuxna sover minst sju timmar per natt. För att kunna göra sig redo för en god natts sömn är det bra att skapa läggdagsrutiner. Det innebär att du cirka 30 minuter innan du går och lägger dig gör något som får dig att slappna av och som förbereder din kropp för att sova.


ATT GÖRA


Skapa läggdagsvanor

  • Välj en lugn aktivitet du kan göra varje kväll innan du går till sängs, t ex ta ett bad eller en dusch eller att läsa (håll dig däremot borta från allt som involverar elektronink).
  • Välj en påminnelse som får dig att göra aktiviteten. Det kan vara alarm på din telefon eller att du tittat klart på ett TV-program du planerat se en viss tid. Påminnelsen ska finnas där vid samma tid varje kväll så att du kan få till ett konsekvent sömnschema.
  • Uppmärksamma belöningen, d v s fördelarna du får att göra aktiviteten. Till en början kan det vara så enkelt eom att du känner dig mer avslappnad innan du lägger dig och så småningom kan det göra att du somnar lättare.

Yes, och vad visade vågen den här dagen då jag "skuttade" upp på den då? Alltså, först så "småpratade" jag ju lite med vågen innan jag klev upp och då sa jag: "nu så ser du till och är snäll emot mig..."

Och det hjälpte ju visst, för den visade siffrorna 67,7 kg som då resulterade i -2,0 kg.



TACK för det snälla vågen, nu vill jag ju vara vän med dig igen!


      














   

Presentation


Hej!
Jag heter Hanna och bor i centrala Karlskrona. Hoppas att ni kommer att få en trevlig läsning i min blogg, VÄLKOMNA!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8 9 10
11
12 13 14 15
16
17 18
19
20 21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards