Alla inlägg den 20 augusti 2014

Av Hanna Boman - 20 augusti 2014 20:53

Jajemen, nu då har jag ju bakat min allra första Toscakaka och då vill jag ju dela med mig av receptet också.

Hehe, jag tror väl de flesta redan har recept på det...men kanske inte alla.




Toscakaka


100 g smör eller margarin

2 ägg

1½ dl socker

2 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

½ dl grädde eller mjölk (jag hade mjölk)

Glasyr:

100 g smör eller margarin

1 dl socker

2 msk vetemjöl

2 msk mjölk

2 påsar (á 35 g) mandelspån eller 1½ dl (100 g) skållad, skalad, hackad sötmandel


Smörj och eventuellt bröa en rund form med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter.

Smält matfettet och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt mjölet blandat med bakpulvret, matfettet och vätskan. Häll smeten i formen.

Grädda i nedre delen av ugnen 20-25 min.

Förbered under tiden glasyren:

Blanda samman ingredienserna i en kastrull. Värm massan under försiktig omrörning tills alltsammans blandat sig och tjocknat.

Bred glasyren på kakan.

Flytta upp kakan.

Grädda den ytterligare 10 min eller tills den fått fin färg.



   






Av Hanna Boman - 20 augusti 2014 20:40

Idag på eftermiddagen så kom Maria hit på litet fikabesök och fick vara "försökskanin" på min allra första Toscakaka som jag då bakade innan hon kom.

Eeeh, meningen var väl att det skulle bli balkongfika, men eftersom inte vädret ville vara med och har väl inte varit de sista dagarna heller...så fick det ju då bli till att sitta inomhus i soffan istället.

Men det var ju trevligt ändå och att jag nu då har bakat min allra första Toscakaka någonsin, och den blev ju god också!



 


 


TACK kära Maria för att du kom och ville fika lite med mig idag!  




Presentation


Hej!
Jag heter Hanna och bor i centrala Karlskrona. Hoppas att ni kommer att få en trevlig läsning i min blogg, VÄLKOMNA!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5 6
7
8 9 10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards