Alla inlägg den 18 april 2014

Av Hanna Boman - 18 april 2014 23:45

Efter kyrkan idag så blev det en bussresa ut till Jämjö för att hälsa på Eivor & Martin och kusiner med respektive och även fem stycken kusinbarn. Inte så värst ofta man träffas sådär, men nu blev det av och vi åt lunch/middag tillsammans som då bestod av varmrökt lax & potatis & såser & sallad. Mums vad gott det var!

Med fem barn i huset så var det liv i luckan i stort sätt hela tiden, ungefär som "fullt ös medvetslös" typ.

Vad fick jag sitta i soffan och sysselsätta mig med om inte spela en massa spel ihop med Alice på 4 år. Eftersom jag har en hel del spelappar på min mobil så blev det en hel del spelande av henne. Även denna dagen som i julas så blev vi verkligen "bästa vänner" genom att hon fick "leka" med min mobil då.

Verkligen jättemysigt vilken go unge hon är! 



 


   

Fin Påsktårta


 



TACK för denna trevliga eftermiddagen!

 

Av Hanna Boman - 18 april 2014 23:20

Långfredagen idag och den började för mig att åka ut till kyrkan. En lugn och fin gudstjänst med vad allt det innebär då det är Långfredagen.



 


Sång & musik hölls denna förmiddag av Sara & Daniel, som gjorde det så fantastiskt bra!  


Efter att Jesus gripits på natten av de romerska soldaterna förs han till förhör hos Pontius Pilatus. Han fattar beslutet att Jesus ska dömas till döden. Anledningen är att Jesus gjort anspråk på att kallas judarnas kung.

Varje år vid påsk får folket en möjlighet att frige en fånge. Denna påsk är det Barabbas som ställs gentemot Jesus. Folket väljer att frige Barabbas och Jesus korsfästs. Han torteras och får själv bära sitt kors till Golgota, en kulle utanför staden, där han korsfästs bredvid två rövare. Soldaterna kastar lott om hans kläder, ger honom surt vin att dricka och sätter en törnekrona på hans huvud för att driva med tanken att han skulle vara kung.

Mörkret faller
Rövarna som är korsfästa bredvid Jesus hånar honom och ber honom hjälpa sig själv och dem om han är Gud son. Samtidigt ber de Jesus att få en tanke om det skulle vara så att hans Gud hjälper. Jesus säger då till dem att redan idag ska de vara med honom i paradiset. När Jesus dör berättas att mörkret faller över jorden och Jesus ber till Gud med orden ur Psaltaren 22: - Min Gud, min Gud varför har du övergivit mig?

När han ger upp andan och dör skakar jorden och soldaten som vaktar korset säger om Jesus: Den mannen måste ha varit Guds son. Soldaterna sticker ett svärd i Jesu sida för att konstatera att han är död. En av lärjungarna tog ner Jesu kropp, lindade den med linnebindlar och kryddor och lade honom i en grav i närheten av platsen där han korsfästs.

Stillhet och allvar
Kyrkans gudstjänster under långfredagen präglas av stillhet och allvar. Man läser texterna om korsfästelsen och i många kyrkor spelas inte på orgeln och inga kyrkklockor ringer. Ofta har man på skärtorsdagens kväll dukat av altarets blommor och ersatt dem med fem röda rosor, som symboliserar Jesu fem sår.

I många kyrkor håller man gudstjänster under dagen där man följer skeendet för korsfästelsen såsom bibeln berättar om det. Det kan innebära någon gudstjänst på Långfredagens eftermiddag och en vid kvällstid som kallas gravläggningsgudstjänst.






Presentation


Hej!
Jag heter Hanna och bor i centrala Karlskrona. Hoppas att ni kommer att få en trevlig läsning i min blogg, VÄLKOMNA!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29 30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards