Direktlänk till inlägg 13 oktober 2013

Söndagstimmen

Av Hanna Boman - 13 oktober 2013 18:11

Denna söndagen så var det min tur att ha Söndagstimmen och det gick ju bra. Inte så värst många barn, utan nästan som vanligt tre stycken. Sen så var Julia med också för att jag hade gett henne lite "tillåtelse" till det, för att vara som en liten hjälpledare. Tack för hjälpen Julia! 

Ganska skönt, för då slapp ju jag läsa...hehe! Julia läste ju självklart först ur våran bok som vi håller på med nu plus att hon även läste ur Bibelsnack i grönsakslandet (den boken har vi haft tidigare & är rolig att läsa ur).


Men nu så kommer texten som var den som var dagens egentliga text då!



Fåret som kom bort


När Jesus talade, kom alla och ville lyssna.

Folk som tyckte om att de var bra.

Och folk som inte var så bra, såna lurades och ljög, såna som rånade folk och stal saker.

De som tyckte att de var bra gillade inte alls det här.

"Hör du, Jesus", ropade de. "Du säger att du kommer från Gud. Du kallar honom din far. Hur kan du då vara tillsammans med de här elaka människorna?"

Jesus tänkte til lite. "Jag ska berätta en historia", sa han.


"Det var en gång en herde som hade hundra får. Han kände igen dem allihop.

De vita och de svarta.

De fläckiga och de randiga.

De magra och de feta.

De med lite ull, och de med mycket ull.

Och varje kväll när han hade ropat in dem från fälten och samlat in dem i fållan, så räknade hen dem:

Ett, två, tre.

Fyra, fem, sex.

Sju, åtta, nio.

Och så hela vägen upp till hundra.

En kväll var det ett får för lite.

Nittiosju, nittioåtta, nittionio,

Men han kom aldrig till hundra, för det sista fåret var borta!

Herden såg sig om i fållan. 'Det är Björnbär!', sa han. Det är Björnbär som är borta.' Och vad tror ni han gjorde?

Sa han till sig själv: 'Äsch, jag har ju nittionio får kvar. Vad spelar det för roll om ett är borta?'

Naturligtvis inte! Fåret som var borta var lika viktigt för honom som de andra.

Så han tog sin vandrarstav och gav sig av, över kullar och fält, för att leta efter fåret som hade försvunnit.

Han letade i buskarna.

Han letade bakom stenarna.

Han letade nere i djupa klyftor.

Och till slut, när nästan hade gett upp hoppet - så hittade han fåret som hade försvunnit, och det satt fast i en massa stickiga grenar.

Herden ropade 'Hurra!'

Sen la han fåret över axlarna och bar hem det i säkerhet.

'Kom hem till mig!' ropade han till sina grannar.

''Kom hem till mig!' ropade han till sina vänner.

'Mitt får var borta, men jag hittade det igen. Nu ska vi fira!"


"Varför talar jag med människor som har gjort elaka saker?" sa Jesus. "Jo, därför att Gud är som herden. Och vi är alla hans får. En del stannar i fållan. Men några, som som de här rånarna och tjuvarna, vandrar iväg och går vilse. Någon måste ju leta efter dem och tala med dem. Och när de kommer tillbaks till Gud, så firar han också!"




 




 

















 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanna Boman - Fredag 19 april 21:27

Nu så var det på tok alldeles för längesen som jag hade ledsagning, och det har väl sina olika anledningar på både gott o ont egentligen. ~~den enda lilla förklaringen~~   Men under den här så kallade ledsagningen, så gjordes inte några stora u...

Av Hanna Boman - Fredag 19 april 11:34


TEMADAG!   Alltså, för er som inte visste och vill veta så är det visst SKOTTKÄRRANS DAG idag! Det är väl nu som man kanske börjar använda sin skottkärra igen, efter att den har stått inne på vinterförvaring. Hmpf, fast kanske inte just nu då...

Av Hanna Boman - Tisdag 16 april 22:37

Nu så var det ett bra tag sedan som jag var med på en By Mercy-övning, men denna gången fick jag äntligen till det! Jag kallade väl det lite som att jag kom ner på ett litet "studiebesök", kände mig nog lite ny med tanke på att det bara var nya sån...

Av Hanna Boman - Söndag 14 april 22:34


Alltså, vilken fantastisk Familjesöndag det var den här söndagen ute i Mariedalskyrkan! Man fick höra och lyssna till P-O Mårtensson.    Alkoholen och drogerna drog ned mig till avgrundens mörka botten. Jag hade förlorat allt och det fanns bara...

Presentation


Hej!
Jag heter Hanna och bor i centrala Karlskrona. Hoppas att ni kommer att få en trevlig läsning i min blogg, VÄLKOMNA!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards