Alla inlägg den 25 december 2011

Av Hanna Boman - 25 december 2011 23:13

Idag bar det återigen ut till Jämjö och denna gången hem till Eivor & Martin. Och där var kusinerna på Mammas sida med deras familjer. Så "fullt ös medvetslös" kan man väl säga.

Vi åt en massa julmat även denna dag: sill & ägghalvor & julskinka & priskorv & köttbullar & sillsallad & mimosasallad. Till efterrätt serverades det en väldigt god GLASSTÅRTA med märänger. Gott som bara den!

Sen serverades det även fika med lussekatter & pepparkakor & nötkakor & mjuk pepparkaka plus en hel del ALADIN-godis & twist-påse.


 

Julbordet hos Eivor & Martin


 

En portion julmat på min tallrik


  

Efterrätt: Glasstårta!


   Kakfat



 


Av Hanna Boman - 25 december 2011 22:33

Igår åkte vi ut till Jämjö och Mormor i vanlig ordning (Mamma & Henrik & jag). Vi var ju där redan vid halv 12-tiden och innan vi kom, så hade Mormor redan börjat fixa med lunchen som bestod av LUTFISK & POTATIS & VIT SÅS & GRÖNA ÄRTOR! Mmm, det är ju alltid lika gott och äta detta varje julaftonslunch. Det har man ju gjort sedan man var barn. Gott, om ni frågar mig.

Till efterrätt blev det RISGRYNSGRÖT, som även det var gott. Mormor stod och kokade gröten samtidigt som den andra maten tillagades.

Eftersom kära Mormor är 91 år gammal, så är hon ju inte så pigg längre. Utan hon vilade emellanåt, medans t ex Henrik diskade undan. Lite längre fram på eftermiddagen sen så blev det lite fika med lussekatter & mandelmusslor & pepparkakor. Ja, självklart så dracks det ju kaffe till också.

Tiden gick fort, julklappsutdelning hade vi ju också. Jag fick läsa JULEVANGELIET! Sen därefter så fick vi snabba oss till JULBÖNEN i kyrkan som var kl 17. Och vi hann ju dit i tid.

Maria & Niclas, Johan & Kristina sjöng och spelade ett antal bra julsånger. Det var första gången jag var där på jag vet inte hur många år. Anledningen till det är ju då för att Mormor bor ute i Jämjö, och det är väl säkert cirka 3 mil från stan.


Sen efter JULBÖNEN i kyrkan bar det av till Lyckeby och familjen Cederholm. Där serverades det ett riktigt gott JULBORD med det vanliga som olika sorters inlagda sillar & lax ägghalvor & knäckebröd & ost & julskinka & köttbullar & priskorv & Jansons Frestelse & vörtbröd.


Därefter blev det sen en massa olika sorters gott julgodis som knäck & rocky road & praliner i olika former och till detta drack vi ju då kaffe.


Ojoj, sen av nån konstig anledning så var denna JULAFTON slut.

Men en väldigt mysig dag på alla vis!


TACK för det nära & kära!


   Lutfisk med potatis & sås & ärtor

 

Efterrätt: Risgrynsgröt

 

Kakfat

 

En kopp kaffe

  


Julmust


 

Kristina & Johan & Maria sjöng på julbönen i kyrkan

(Niclas sitter vid flygeln o spelade)



   

Julbordet hemma hos Cederholms  



Av Hanna Boman - 25 december 2011 10:27

Som ni kanske redan vet, så är ju inte jag så jättebra på att lägga upp bilder på en del av mina inlägg direkt. Men nu finns det en hel del bilder i dessa inläggen:

  • Kretsgruppen 17/12
  • Trevlig söndagseftermiddag 18/12

Presentation


Hej!
Jag heter Hanna och bor i centrala Karlskrona. Hoppas att ni kommer att få en trevlig läsning i min blogg, VÄLKOMNA!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards