Direktlänk till inlägg 25 september 2011

Söndagstimmen

Av Hanna Boman - 25 september 2011 16:10

Idag hade jag återigen SÖNDAGSTIMMEN i kyrkan och det var ju då lite fler barn den här gången som var med än sist jag hade det. Så sammanlagt 6 stycken barn, och då är det ju betydligt roligare att ha det.

Förra vecka började vi läsa ur den nya "söndagstimmeboken", så jag fortsatte i den idag.


Den här texten läste jag:


En sorglig dag

 

"Välkommen till min värld", sa Gud till Adam. "Visst är den fin?"

"Välkommen till min trädgård", sa Gud till Eva. "Det här är den vackraste platsen av alla. Och jag vill att den ska vara ert hem. Sköt om djuren åt mig. Sköt om växterna. Och ät vad ni vill. Det finns gott om träd att plocka från."

Adam och Eva visste inte vad de skulle säga. De tittade på trädgården. De tittade på varandra. Och sedan log de världens största leende. Här skulle livet bli perfekt. Helt perfekt.

"Jo, en sak till", sa Gud. "Ser ni trädet där borta? Det där i mitten av trädgården Frukten Frukten på det trädet är inte bra för er, förstår ni. Om ni äter av den, så blir jag mycket ledsen. Och då blir ni tvugna att lämna den här underbara platsen."

Adam och Eva tittade på varann igen. De hade så många träd att välja på´, att det skulle bli svårt att låta bli bara ett. Och länge nöjde de sig med mjuka, saftiga päron, söta apelsiner med tjockt skal och runda, mogna meloner.

Så en dag kom ormen på besök. "Säg mig", sa ormen, "vilka träd får ni äta av?"

"Allihop", log Eva, "utom det i mitten av trädgården".

"Jaså?", sa den listige ormen. "Och varför får ni inte äta av det?"

"För att Gud skulle bli väldigt ledsen", svarade Eva. "Och vi skulle bli tvugna att lämna den här vackra platsen."

"Struntprat!" skrattade ormen. "Gud vill inte att ni ska äta av den frukten eftersom han vet att ni skulle bli lika kloka son han. Hur det känns att vara snäll - det vet ni. Men hur det känns att vara elak - det har Gud inte sagt något om. Ät frukten, så kommer ni att få veta hur det är, det också."

Eva tyckte att frukten såg underbart god ut. Hon hade undrat ibland hur den smakade. Och egentligen var det väl inte rättvist att det fanns saker som de inte fick veta.

Så hon plockade en frukt. Och åt en bit. Och gav åt Adam, så att han skulle smaka. Och genast upptäckte de hur det kändes att göra något elakt. De kände att de hade gjort något så dumt, att det knöt sig i magen. De blev röda av skam i ansiktet. Och istället för att springa och möta Gud när han kom på besök i trädgården nästa gång, så psrang de och gömde sig.

"Jag vet vad ni har gjort", ropade Gud sorset.

"Nu måste ni lämna denna underbara plats."

"Farväl", sa Gud till Adam. "Från och med nu måste du gräva i jorden för att få mat."

"Och när era liv är slut", sa Gud, "kommer ni att bli till jord igen. För det är av jord ni är gjorda."

Adam och Eva tittade på varandra. Sedan gick de sorgsna ut ur trädgården. De hade lärt sig vad det innebar att vara elak. Och det hade förändrat Guds goda värld för alltid.


 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanna Boman - Onsdag 27 mars 14:12


När man är som jag var lite igår, då får man ta sig tillbaks till Ortopedtekniska en snabbis även dagen efter! Nä, detta var inte alls bestämt när jag var på plats igår att jag skulle komma tillbaka idag. Men men, jag tog med mig två par skor för l...

Av Hanna Boman - Tisdag 26 mars 23:38

#melodifestivalen2024   ~~Egentligen ett av de bättre bidragen~~ ...

Av Hanna Boman - Tisdag 26 mars 22:18


Idag under eftermiddagen så har jag gjort ett besök på Ortopedtekniska för att kolla ut o göra en beställning på nya skor! När det var väldigt mycket snö i vintras, så ville jag ju förstås ha ett par rejäla vinterskor... men eftersom det nu inte är...

Av Hanna Boman - Måndag 25 mars 20:34

Johodå, idag på självaste våffeldagen så blev det minsann våffelfika på jobbet! Nu så jobbar ju jag alltid "kvällen" (14-18). Så de som var där tidigare fikade de på våfflor innan jag kom, troligen vid lunchtiden. Sen så då vi som var kvar hela e...

Av Hanna Boman - Måndag 25 mars 12:42

TEMADAG!   På dagen idag då är det väl så man måste frossa i våfflor både avigt och rätt va?  För någon annan dag under året så kan man inte äta nån våffla, eller?  Johodå, visst kan man äta våfflor vilken anna dag som helst på året!   Än...

Presentation


Hej!
Jag heter Hanna och bor i centrala Karlskrona. Hoppas att ni kommer att få en trevlig läsning i min blogg, VÄLKOMNA!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22
23
24 25
26
27 28 29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards