Alla inlägg under augusti 2011

Av Hanna Boman - 11 augusti 2011 09:55

Här kommer nu receptet på sconesen som bakades igår...


HAVRESCONES

3 ½ dl havredryck eller mjölk

100 g smör

2 ½ dl havregryn

6 dl vetemjöl

4 tsk bakpulver

1 msk socker

1 tsk salt


Blanda mjöl & havregryn & bakpulver & socker & salt i en bunke. Skär smöret i bitar och blanda ner det.

Finfördela smöret med fingrarna till en gryning massa.

Blanda ner havredryck eller mjölk och rör ihop till en deg. Sluta när du kan forma till en deg.

Dela degen i i 4-6 bitar och platta ut till runda kakor cirka 12-15 centimeter i diameter. Skär två skåror i varje kaka, i ett kors och grädda i mitten av ugnen i ca 10 minuter (fast det är nog lite beroende på ugnen, för här var dem klara efter 17 min)


 




 

Av Hanna Boman - 10 augusti 2011 23:31

Ikväll har Jenny varit här och vi bakade SCONES tillsammans som var riktigt gott!

Det var längesedan jag bakade och åt scones nu...kan nog ha varit i vintras senast, fast vet inte så noga...hehe!

Gott var det i alla fall.

Jag hittade ett recept på nätet, som jag nog aldrig har provat innan. Tycker det alltid är spännande att prova och testa nånting nytt!

Till sconesen hade vi väl det man brukar ha som pålägg, nämligen ost & marmelad. Jag drac ju då förstås the till, vilket var riktigt gott...mmm, gillar nog the både avigt och rätt tror jag.

Efter att vi hade fikat, så satte vi oss framför TV:n och kollade på "Tinas sommarkök". 

Det var roligt, för den här veckan sändes det ifrån BRÄNDAHOLM som ligger här i vackra Karlskrona.

Alltså, tänk vad häftigt att MatTina har varit här i lilla Karlskrona. Inte nog med det, för även två av mina grannar som bor här i huset var med i programmet också.

Jag vet ju att de har ett sommarhus där ute på BRÄNDAHOLM, men visste inte att dem skulle vara med i programmet. Kul, nästan så man kan säga nu att de är "TV-kändisar".


Av Hanna Boman - 9 augusti 2011 22:40

Nu ikväll så samlades vi i kyrkan som var med på musikalen tidigare i somras, för att öva igenom det igen. Och det tog ganska så många timmar, närmare bestämt tre timmar.

Vi samlades kl 17:30 och började sjunga igenom alla sångerna först och dem satt faktiskt hyfsat bra. Nästan så jag blev lite impad av mig själv där ett tag att jag kunde de flesta utan noter.

HeHe, fast oftast så brukar man ju hänga med de andra också som sjunger och då är det ju i ärlighetens namn inte så svårt!

Efter att vi hade sjungit igenom sångerna, då var det dax att gå igenom det från allra första början med repliker och så.

Vi ska spela upp denna musikalen igen och då blir det på Sailet i Sailkyrkan!














 


Av Hanna Boman - 9 augusti 2011 14:43

En sväng ner till VIKTVÄKTARNA har jag varit på idag, vid lunchtid. Förvånandsvärt många som var där idag, hehe! Det blev allt som allt fem stycken och det är väl bra om man jämför med hur många som var där förra veckan, för då var det ju bara jag och en till...tihi!

Den här veckans invägning visade väl lite sisådär...men vågen visade sig visa 65,8 kg. Med andra ord, så -0,6...jamfört med förra veckan då!

Så visst är jag väl lite nöjd i alla fall!

Förra vecka skrev jag ju även att jag nästa var peppad för att köpa den där vågen. Men den snälla konsulenten tyckte att jag kunde vänta med att inhandla mig den istället nästa vecka, för blir den 100 kr billigare...så tänk 295 kr istället för 395 kr.


TACK snälla Stina, för den infon!  



 

Av Hanna Boman - 9 augusti 2011 11:17

Den här låten spelades mycket på 80-talet, när jag var barn.

Det är minnen för mig minsann!


Av Hanna Boman - 8 augusti 2011 22:30

Imorse så tvättade jag, vädret var soligt & fint...att jag drog ut tvättställningen på balkongen!  


 

Från juni - 2011

 

Min bror sov över här inatt och stannade väl i stort sätt kvar fram till en bra bit in på eftermiddagen.

Så han tog sig ut på stan och köpte en varsin portion SUSHI till oss, som vi lunhade på...men det kommer aldrig bli nån favvo för min del.

Jag har provat ganska många gånger, men nej tack!

Visst, jag har provat det uppe i Göteborg någon gång och gillat det där. Åt det uppe i Stockholm i våras, men gillade det inte...kunde inte ens äta upp hela portionen då.

Idag åt jag upp alltihop, men var ju inte alls gott. HeHe, MISOSOPPAN vid sidan om var ju kanongod...men inte det andra då. Tvi vale!


      

SUSHI & MISOSOPPA

 

 


Av Hanna Boman - 6 augusti 2011 22:45

  

Två gånger tidigare, så har jag köpt ENRISRÖKT KORV i ring, men idag verkade jag inte kolla vad jag tog tag i, så det fick bli den här istället. Ombyte förnöjer, eller hur är det man säger?

Av Hanna Boman - 6 augusti 2011 22:34

  

Mmm, denna glassen köpte jag idag...och vet inte om det är en ny sort för i år, men så himla god  

Presentation


Hej!
Jag heter Hanna och bor i centrala Karlskrona. Hoppas att ni kommer att få en trevlig läsning i min blogg, VÄLKOMNA!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16
17
18 19 20 21
22
23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards